سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
عیب تو نهان است چندانکه ستاره بختت تابان است . [نهج البلاغه]
 
امروز: جمعه 103 فروردین 10

10 باور غلط در مورد بدنمان که فکر می کردیم درست است !


کارهایی که بدن ما انجام می دهد، اسراری با خود دارد و تمایل ما به باز کردن قفل این اسرار باعث باور کردن بعضی اطلاعات نادرست شده است.
بسیاری از این تصورات غلط به طور گسترده به عنوان حقیقت پذیرفته شده اند. ما انسان ها، بعد از تحقیقات بر روی رایج ترین باورهای نادرست در مورد بدن به این آموخته ها رسیده ایم. در این مطلب با برخی از این تصورات و بارورهای غلط آشنا می شوید.

 
باور نادرست اول : زمانیکه موی خود را بتراشید به هنگام رویش ضخیم تر خواهند شد
شاید تصور کنید مو پس از تراشیدن به هنگام رویش کلفت تر خواهد شد، اما این تصور، در واقع بسیار نادرست است. شواهد علمی قوی علیه این ادعا وجود دارد. در اوایل سال 1928، یک آزمایش بالینی نشان داده است که اصلاح تا به حال هیچ تاثیری بر رشد مو نداشته است. مطالعات اخیر نیز بیشتر این موضوع را تایید می کند که اصلاح مو، تاثیری بر ضخامت یا نرخ رشد مجدد مو ندارد. پس از اینکه مو تراشیده می شود مدت کمی پس از رویش مجدد به دلیل داشتن سر موی تیز، این حس القا می شود که مو ضخیم تر شده است. موی جدید که در حال رشد است ممکن است به علت نور آفتاب یا مصرف مواد شیمیایی تیره تر از موهای معمولی به نظر آید.
در واقع موی تراشیده زبر است و شما فکر می کنید که ضخیم تر شده است؛ در حالیکه شما خود را گول می زنید چون موی شما تغییر نکرده است.


 
باور نادرست دوم : اندازه گرفتن کالری برای کنترل وزن و سلامت
ما شاید دوست داشته باشیم که باور کنیم برابر بودن مقدار کالری دریافتی با مقدار کالری مصرفی، یک روش برای کم کردن وزن است؛ اما این به این مساله در واقع اشتباه است؛ بدن باهوش تر از این حرف هاست.
در حالی که مصرف کم کالری می تواند تاثیرگذار باشد، اما همه غذاها پس از مصرف، تاثیر یکسانی بر میزان کالری بدن ندارد. اگر خیلی ساده بخواهید به این موضوع فکر کنید اختلاف بین یک شکلات و خیار را در نظر بگیرید ( که دارای مقدار مساوی کالری هستند ). آنها دارای طعم و عناصر مختلف غذایی هستند و وجه اشتراکی ندارند و درست به نظر نمی آید که بخواهید مانند هم از آنها برای بدن خود استفاده کنید.
اگر مواد بی خاصیت را فقط به این دلیل که کالری کمی دارند مصرف کنید، این مساله هیچ کمکی به لاغر شدن شما نخواهد کرد.
شاید تصور عموم این باشد که مصرف میزان مشخص کالری در روز، سلامتی را برایمان به ارمغان می آورد، اما در واقع حقیقت این است که غذاها و بدن ما واقعا پیچیده هستند. گرچه کاهش قابل توجه کالری مصرفی، به معنی کم شدن وزن است اما تنها فاکتور موثر نیست.
وزنی که الان دارید، میزان وزنی که می خواهید کم کنید، تعادل تغذیه در رژیم غذایی شما، میزان کالری ای که می سوزانید، عضلاتی که با ورزش برای خود ساخته اید و زمان هایی از روز که بدون تحرک بوده اید، همه و همه عناصری موثر در سلامت و میزان وزنی که از دست می دهید، هستند.
کم کردن مقدار مشخصی از کالری ممکن است در کوتاه مدت تدبیر خوبی برای کم کردن وزن باشد، ولی توجه به فاکتور های دیگر نتایج بهتری برای سلامت شما به همراه خواهد داشت.


 
باور نادرست سوم : به 8 ساعت خواب در طول روز نیاز دارید
به ما گفته شده که به 8 ساعت خواب در هر شبانه روز نیاز داریم. هر چند برای برخی درست است ولی نه برای همه. هندوستان تایمز با توجه به یک تحقیق اروپایی اعلام می کند، کسانی که دارای یک ژن شناخته شده به نام ABCC9 هستند می توانند به طور قابل توجهی کمتر از دیگران بخوابند. هنگامیکه از شما پرسیده می شود به چه مقدار خواب نیاز دارید، جوابها تقریبا متفاوت است. برای برخی 8 ساعت ضروری و برای دیگر افراد زیاد است.

 

 
باور نادرست چهارم : مطالعه در نور کم چشمان شما را نابود می کند
شاید شما هم این حرف را شنیده باشید که مطالعه در نور کم، می تواند به چشمان تان تاثیر منفی بگذارد. اما در واقع این تصوری اشتباه است. در حالیکه مطالعه بدون نور کافی کمی به چشمان شما فشار می آورد؛ اما بر اساس تحقیقات موسسه سلامت کودکان، هیچ گونه آسیب جدی و دائمی ایجاد نخواهد کرد.
 
افزایش نزدیک بینی در میان دانشجویان و افرادی که زیاد مطالعه دارند بیشتر است. گفته شده است نرخ نزدیک بینی در چند قرن گذشته زمانیکه شرایط مطالعه سخت بوده است مانند خواندن در نور کم شمع یا فانوس، افزایش داشته است. اما این دلیل کافی ای برای این نیست که مطالعه در نور کم حتما باعث مشکلاتی برای چشم ها شود. صدها کارشناس به این نتیجه رسیده اند که مطالعه در نور کم، آسیبی به چشمان شما نمی رساند.

 
 
باور نادرست پنجم : ادرار کردن بر محل نیش عقرب، مار یا زنبور، در بهبود محل گزش موثر است
شاید این حرف که ادرار کردن بر روی محل نیش عقرب، مار، زنبور و دیگر حشرات باعث از بین رفتن زهر آن ها می شود را شنیده باشید ولی بدانید که این کار به شدت منع شده است. دستور العمل زیر می تواند برای نیش مار، عقرب و اکثر حشرات به کار برده شود:
 
بیمار باید حتی الامکان هر گونه مواد اضافی را در صورت وجود، با دستکش از اطراف جای نیش پاک کند. محل نیش باید در صورت امکان با سرکه خانگی شستشو داده شود، اسید استیک سرکه می تواند جلوی باز شدن بیشتر محل زخم را بگیرد هر چند این کار با سوزش همراه خواهد بود و باید بسیار با دقت آن را به کار برد.
اگر سرکه در دسترس نیست
می توانید از آب نمک برای شستشو استفاده کنید. بر اساس تست های آزمایشگاهی، ادرار، امونیاک و الکل باعث بیشتر فعال شدن سلول های محل زخم خواهند شد که به این معناست نه تنها به بهتر شدن محل زخم کمک نکرده بلکه باعث بدتر شدن آن نیز می شوند. بنابراین ادرار کردن روی محل نیش عقرب و یا حشرات، علاوه بر اینکه عملی غیر بهداشتی است، مطمئناً تجربه ای دردناک برای فردی که مورد گزش قرار گرفته، خواهد بود.

 

 
باور نادرست ششم : متابولیسم آهسته باعث چاق شدن شما می شود
متابولیسم، میزان سوخت کالری است که بدن شما برای ادامه به آن نیاز دارد. زمانیکه بدن شما سوخت و ساز سریعی دارد میزان بیشتری کالری می سوزاند.
اخبار ABC با دکتر جیم لوین متخصص سلامت در مورد میزان سوخت و ساز بدن در افراد چاق و لاغر مصاحبه ای انجام داده است که می گوید آنچه آنها به دست آورده اند مخالف باور ما در مورد عملکرد بدن است. با مطالعه بر روی دو بیمار چاق و لاغر می گوید:
بیمار چاق دارای متابولیسم سریع تری در مقایسه با بیمار لاغر بود. در نتیجه اگر بدن شما بزرگ است میزان سوخت و ساز بیشتر و اگر کوچک است میزان آن کمتر است.
 
دکتر لوین به این موضوع دست یافت که مشکل بیمارانش به دلیل سرعت سوخت و ساز بدنشان نبوده است بلکه به خاطر شیوه زندگی آن هاست. که البته تنها یک بخش از معادله است. به دست آوردن وزن ناخواسته می تواند به دلیل رژیم غدایی ناسالم، ورزش نکردن و یا مشکلات مادرزادی باشد. این یک مشکل پیچیده است و تنها سوخت و ساز بدن شما نمی تواند مقصر باشد.


 

باور نادرست هفتم : به خاطر هوای سرد و مرطوب سرما می خورید
تا به حال حتما مادرتان به شما گفته است که ژاکت خود را بپوشید و گرنه سرما خواهید خورد؟ آیا تا به حال بعد از شیرجه در آب سرد، سوزش روی پوست خود احساس کرده اید؟ شاید تا به حال فکر می کرده اید، که این موارد باعث سرماخوردگی می شوند، اما در واقع نمی توانید سرما بخورید مگر اینکه ویروس rhinovirus، از کسی به شما منتقل شود.
 
محققان می گویند آب و هوای سرد یا مرطوب باعث سرماخوردگی نمی شود، اما مثل اینکه کسی نمی خواهد این موضوع را بپذیرد. این طبیعی است که سرما خوردگی به وسیله یک ویروس ایجاد می شود. ویروس ها همه جا هستند و به سختی می توان از آنها اجتناب کرد. زمانیکه شما با کسی که سرماخورده است روبرو می شوید احتمال اینکه شما هم مریض شوید بسیار زیاد است. بنابراین مراقب تماس های نزدیک باشید و دست های خود را بشویید.
نداشتن خواب کافی و یا خوب غذا نخوردن مقاومت بدن شما را در برابر ویروس ها کاهش خواهد داد. به یاد داشته باشید آنتی بیوتیک ها با سرما خوردگی های روزمره مبارزه نخواهند کرد آنها تنها در برابر باکتری ها از شما محافظت می کنند. برای اجتناب از سرما خوردن خوب استراحت کنید و خوب غذا بخورید. و بدانید که خوردن سوپ مرغ هیچ آسیبی به شما نمی رساند.

 


 
باور نادرست هشتم : گرما بیشتر از سر شما خارج می شود
گرما زیاد است و سر شما نیز گرم شده است اما بیرون رفتن در هوای سرد بدون اینکه چیزی به سر ببندید ایده خوبی برای کم کردن گرما نیست. در حالیکه این ایده که گرما از سر خارج می شود ممکن است درست باشد اما شما گرمای بیشتری را از سر خود نسبت به دیگر اعضا از دست نخواهید داد. بر اساس تحقیقات موسسه سلامت کودکان، پوشیدن کلاه فقط سر شما را گرم تر نگه می دارد.
 
این باور شاید از یک آزمایش نظامی قدیمی به وجود آمده باشد. دانشمندان افرادی را در لباس های قطب شمال اما بدون کلاه  قرار دادند ، سپس میزان از دست دادن گرمای بدنشان را در هوای بی نهایت سرد اندازه گرفتند. آنها بیشتر گرما را از سر خود از دست داده بودند زیرا تنها قسمتی بود که با هوای سرد در ارتباط بود. با این حال دانشمندان می گویند حتی اگر این آزمایش را با لباس شنا انجام می دادند این افراد نباید بیشتر از ده درصد از گرمای بدنشان را از سر خود از دست می دادند. تحقیقات اخیر هم تایید کرده است که بین از دست دادن گرما و سر هیچ رابطه ای وجود ندارد. هر قسمت از بدن که پوشیده نشده باشد می تواند باعث از دست رفتن گرما شود. بنابراین اگر هوای بیرون سرد است باید از خود محافظت کنید، پوشاندن یا نپوشاندن سر به خود شما بستگی دارد.


 
باور نادرست نهم : نیش مار را با مکیدن آن به بیرون می توانید درمان کنید
مکیدن محل نیش مار نه تنها درست نیست بلکه ایده بدی نیز هست، زیرا می تواند به ایجاد عفونت در محل زخم نیز منجر شود. به جای اینکار بهتر است کاری که صلیب سرخ آمریکا پیشنهاد می دهد را انجام دهید:
1 - محل زخم را با آب و صابون بشویید.
2 - محل زخم را بدون حرکت و پایین تر از قلب نگه دارید.
3 - کمک پزشکی بگیرید( به پزشک مراجعه کنید)
در برخی حالات استفاد از شریان بند جهت کاهش گسترش زهر پیشنهاد شده است. بنابراین این کارها را انجام دهید و از مکیدن جای نیش اجتناب کنید.


 
باور نادرست دهم : خطرناک است کسی را که در خواب راه می رود، بیدار کرد
در واقع بیدار نکردن کسی که در خواب راه می رود، خطرناک است. اما خیلی ها برای سال ها بر این باورند که نباید آنها را بیدار کرد. شاید بیشتر آنها برای بیدار کردن دوستان خود سیلی دریافت کرده اند و با صورت مبهوت آنها مواجه شده اند.
خواب گردها اغلب وقتی که بیدار می شوند و خود را در تخت یا خانه خود نمی بینند مبهوت می شوند؛ چون که در این حالت تشخیص موقعیت و مکان سخت است، خواب گردها موقعی که بیدار شوند شما را نشناخته و این باعث ترس آنها می گردد. به همین خاطر می گویند اینکه بگذارید هرجا می خواهند بروند بهتر از این است که باعث ترس آن ها شویم. نیویورک تایمز در مصاحبه ای با پزشکان دانشگاه نیویورک می نویسد، بهترین کار برای یک خواب گرد این است که او را به طرف تختش راهنمایی کنیم. اگر مجبورید آنها را بیدار کنید؛ اما بهتر است فقط کمک کنید و آنها را به جایی که از آنجا آمده اند برگردانید.

 

 


 


 نوشته شده توسط احمد خطیبی پور در چهارشنبه 91/9/15 و ساعت 2:18 عصر | نظرات دیگران()
http://www.4shared.com/photo/BO-_8qjg/body.html
درباره خودم

سایت سربازان گمنام
احمد خطیبی پور
این وبلاگ ، یک وبلاگ همه جانبه است.

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 22
مجموع بازدیدها: 160210
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
http://ebux.ir/includes/img/468x60.gif
خبر نامه
 
موسیقی وبلاگ من
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ
تبلیغات سایت سربازان گمنام